Hälsolitteracitet (från engelskans health literacy) handlar om människors förmåga att förvärva, förstå och tillämpa hälsorelaterad information. Individers grad av hälsolitteracitet har betydelse när de gör bedömningar och fattar beslut som har med sjukvård, sjukvårdsprevention och hälsopromotion att göra och är betydelsefull för att behålla och förbättra livskvaliteten under hela livet.
En individs hälsolitteracitet kan förändras under en livstid. Vi påverkas av saker som sociala nätverk, sjukdom, migration, utbildningsnivå och tidigare erfarenheter av vården. Enligt WHO tenderar arbeten för att förbättra individers hälsolitteracitet att fungera bäst när det anpassas efter individens och gruppens syn på och förhållande till hälsa. I det arbetet behövs förståelse för familjens, det sociala sammanhangets, utbildningens och kulturella tolkningars påverkan på individen.
Tre olika dimensioner av hälsolitteracitet:
Inte bara individer, utan även organisationer behöver vara hälsolitterata. En hälsolitterat organisation gör det enkelt för människor att navigera, förstå och använda information och tjänster för att kunna ta hand om sin hälsa. En särskild utmaning för hälso- och sjukvården är att hantera skillnader i hälsolitteracitet och verka för att insatser fördelas jämlikt utifrån behov.
Hälsolitterata organisationer kännetecknas av egenskaper på olika nivåer i organisationen och handlar om faktorer som bland annat tillgänglig information och delat beslutsfattande mellan vårdgivare och patient.
Hur kan vi nå fram bättre?