Ett hälsofrämjande möte skapar förutsättningar för att patienten eller den närstående känner sig delaktig, respekterad och lyssnad på.
Forskning visar att relationen mellan dig som medarbetare inom hälso- och sjukvård och en patient eller närstående har stor betydelse. Dels för den enskildes upplevelse av själva vårdkontakten och dels för tilltron och förmågan att själv kunna påverka sin situation och livskvalitet. Mötet påverkar följsamhet till behandling, vårdens resultat och medarbetarnas arbetsmiljö.
Första temat baseras framförallt på två filmer, film 1 och film 2, tolv respektive femton minuter långa. De kan med fördel ses i följd och är tänkta att fungera som underlag för reflektion kring möten mellan vårdpersonal, patienter och närstående.
Det är själva mötet som är centralt och inte en specifik vårdsituation eller specialitet. Det är mycket som kan påverka möten i vården, såsom organisation, tidsfaktorer och vårdmiljö. Dessa faktorer är inte tänkta att tas upp för diskussion under tema ett. Möjlighet till fördjupade diskussioner kring dessa aspekter finns istället under tema fyra i materialet.
Syftet med filmerna är att väcka tankar kring bemötandet av patienter och närstående, oavsett patientgrupp, profession och verksamhetsområde.
Få en förståelse för vad ett hälsofrämjande förhållningssätt innebär.
Andra möten i vården till exempel mellan vårdpersonal av olika kategorier, telefonrådgivare och patient samt vårdpersonal och anhörig hittar ni under fliken filmbank. Dessa filmer är mellan 5 – 15 minuter långa och följs av diskussionsfrågor. Samtliga filmer exemplifierar olika typer av möten i vården, där ett hälsofrämjande förhållningssätt är av betydelse.